Quan Cruyff va arribar al Barça com entrenador, va dir
allò tant conegut i simple de “Si jo tinc la pilota, tú no la tens i, per tant
tens dues feines: tenir la pilota i fer gol”. I va venir el “Dream Team”
Pep Guardiola, alumne avantatjat de Cruyff (i de Van
Gaal, Capello, Lillo, Bielsa, etc.) va reescriure la frase i va dir allò de “La
pilota ens ordena” que, posat així sembla una ximpleria, però, que diu 2 coses
molt clares:
1) Si ataco bé, és a dir, si estic ben posicionat al camp, en el moment que perdi la pilota tindré moltes més opcions de recuperar-la ràpidament (la “regla dels 6 segons”; si no robo en 6 segons, recupero posicions inicials)
2) Si em col·loco bé quan el contrari té la pilota, tinc moltes més opcions d’interceptar, robar, tallar la passada, etc.
Tot això ve al cas que darrerament, es parla molt del
Barça de Vilanova i, es compara encara més amb el de Guardiola: ara no hi ha
aquella pressió que hi havia abans, l’equip és menys “posicional” (atacs més
curts) i més vertical (més “estirat”), etc.
Estic totalment d’acord amb això, però, per mí aquest no és el problema
del Barça actual.
Que no hi ha pressió alta? Bé, si pressiono bé al
darrera ja robaré. Recordeu on va provocar les pèrdues de pilota l’Inter de
Mourinho o, el Bayern l’altre dia. No a la defensa, no: a la espai entre la
“zona de creació” i la “zona de finalització”, el que vulgarment és coneix com
¾ de camp.
Què passa allà? Doncs, allà hi ha 5-6 homes per
darrera la pilota i 5-6 pel davant; és a dir: si robo, tinc molt espai per
córrer i pocs jugadors per defensar. On va pressionar el Bayern? Al mateix
lloc. A quins jugadors? Als mateixos que l’Inter: Xavi i Iniesta. Aquests
podien recollir la pilota més o menys tranquil·lament a camp propi, però en el
moment en què passaven del cercle central, pressió angoixant i forçar pèrdues.
Per què aquí? Doncs aquí és on els equips, en general,
acostumen a estar més desorganitzats: ni han acabat de sortir els defenses, ni
s’han acabat de col·locar els davanters per començar l’atac estàtic.
Conseqüència: equip desorganitzat i facilitat pel contrari. Com que no ens hem
ordenat, problemes.
Si això li poden fer al Barça, el Barça també ho pot
fer i, és el que SI feia abans i NO fa ara. Parlàvem abans dels “6 segons”. Si
l’equip no recuperava la pilota, es recuperava la posició, però ES CONTINUAVA
PRESSIONANT. Ara, l’equip “flota” sobre el posseïdor de la pilota i, només és
pressiona quan s’arriba prop de l’àrea i, per mí això SI que és un problema.
Ara, l’equip recupera, en general, molt més al
darrera. Això permet que hi hagi, òbviament, molts més espais (el Barça els
deixa quan ataca estàtic i, els altres fan el mateix). Com que hi ha espais,
surten 3-4 jugadors ràpidament al contraatac. Si s’acaba la jugada, perfecte,
però, si no és així, ara hi ha problemes. Abans quan l’equip sortia, sortia
TOT, els 11 jugadors, de tal manera que, si no es podia acabar la jugada,
sempre hi havia suports al darrera per començar l’atac estàtic. Ara, no. Surten
els de contraatac i, la resta, pràcticament queden a camp propi, una mica de
“ja us ho fareu” i, quan no poden acabar la jugada, són només 6-7 jugadors per
defensar doncs els altres ja han estat superats. No es tracta que ataquin tots,
però si de mantenir la distància entre línies adequada i, això em sembla que,
actualment no passa. El problema no és ser més vertical. El problema és tenir
l’equip ben col·locat. De nou el mateix: perdre la pilota a ¾ de camp amb espai
pels contraris i, amb poca gent per aturar-los.
Queda un tercer punt: acabar les jugades. En el
“manual” de Guardiola, això era un principi bàsic. Si acabo la jugada, em torno
a col·locar per tornar a començar la recuperació de la pilota (en cas que aturi
el porter o sigui servei de kick). Si no l’acabo, ja torno a estar en el cas
anterior: com que tinc les línies separades, hi ha espais pels contraris.
Sigui com sigui, tot es resumeix sempre al mateix: a
tenir l’equip ordenat, ben posicionat. I, sempre, en funció d’on estigui la
pilota. No es pot començar atac estàtic si no s’està ben col·locat, perquè si
no estàs ben col·locat, no faràs moure els contraris de banda a banda i, no
trobaràs els espais. I, si no trobes espais , perds la calma i, si perds la
calma, fas errors i si fas errors...
I, per estar ben col·locat, s’ha d’estar prop de la
pilota, perquè “la pilota ens ordena”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada