Veig que hi ha entrenadors que són contraris als
jocs/exercicis "no direccionals", és a dir, aquells en els que no hi
ha porteries o lloc per marcar un gol. Diuen que són irreals i, que aquestes
circumstàncies no es donen en un partit de futbol.
També n'hi ha molts que diuen que tots aquest jocs amb
restriccions (tocs per jugador, nombre de passades mínimes, etc.) tampoc són
adequats, doncs això no passa als partits de futbol.
Bé, si anem amb aquest criteri, tampoc són vàlids, per
exemple, aquells exercicis on un jugador corre per la banda per centrar i dos
companys arriben per rematar, tot això, sense cap oposició. Això no passa a un
partit de futbol. Com tampoc seria vàlid un exercici de defenses contra
davanters que acaba en el moment en què el defensa recupera la pilota, doncs el
defensa haurà de fer alguna cosa amb la pilota, no?. Com tampoc seria vàlid un
partit de 4v4 en un espai de 40x30m. doncs el camp té unes mesures força
diferents. Com tampoc seria vàlid...poseu el què volgueu.
Però tampoc seria vàlid fer sèries de sprints, ni fer
treball al gimnàs, ni tot un munt de coses que es fan als entrenaments de
futbol.
Si apliquem aquest criteri, l'únic entrenament correcte
seria fer partit 11v11 i, només permetre els canvis que es puguin fer segons la
categoria, edat, etc. Res més, doncs tota la resta és "irreal".
L'entrenament serveix per preparar i per aprendre coses. Un
partit de futbol és com una representació al teatre o una actuació musical. Fa
falta moltes hores de preparació, de corregir defectes, d'anar preparant
"trossos" per tenir-ho, finalment, tot ensamblat.
Tornem als jocs "no direccionals". Què son? Doncs,
això. Es un troç, una part de la manera de jugar que pot tenir un equip. I, una
de les coses que s'ha entès menys del "joc posicional" és aquest
tocar i tocar la pilota. La pilota es toca fins que es pot passar i, es passa
per trencar línies. Es mou la pilota per moure el contrari, fins que deixi un
forat per on passar la pilota. D'aquí la gran importància d'aquesta mena
d'activitats. Els jugadors aprenen a fer córrer la pilota sota pressió. Aprenen
a moure's al mateix temps que conserven el seu estructurament damunt el camp.
Aprenen a donar suport al company que té la pilota, ja sigui apropant-se o
allunyant-se. Aprenen a protegir-se quan el contrari els apreta. Aprenen a
tenir paciència mentre troben el moment correcte de la passada. Aprenen moltes
coses.
I, els que no tenen la pilota aprenen a anar junts com a
bloc a pressionar. Aprenen a bascular d'un costat a l'altre per evitar aquestes
passades que trenquen línies. Aprenen la comunicació necessària per poder
treballar tots junts en la mateixa direcció a l'hora de fer els moviments.
Aprenen a tenir paciència quan el contrari va fent tocs i més tocs i no es pot
recuperar la pilota. Aprenen a fer cobertures al company quan aquest és
superat. Aprenen moltes coses.
Aniré més lluny. El que es tracta, és que un fet determinat
es dongui moltes vegades. Quants més cops el jugador ha fet un moviment, més
fàcil serà que el faci a l'hora del partit. Es evident, que per molt que es
treballi exercicis a 2 tocs, al partit serà diferent. Hi haurà moments en què
es jugarà al primer toc i, altres vegades, el jugador conduirà la pilota fins
que passi o xuti o, el que sigui. Ara bé, si no fem que la pilota vagi ràpida
als entrenaments, difícilment anirà ràpida als partits (si volem que això passi
als partits, és clar).
I, òbviament, això que diem dels jocs "no
direccionals", ho podem aplicar a qualsevol mena d'activitat direccional.
Imagineu un partit 4v4+2P en un espai de 40x30m. Per exemple, volem treballar
intercepcions? Doncs, donem 1 punt per cada una que n'hi hagi. Volem que el
nostre equip estigui compacte en defensa? Doncs el gol valdrà doble si tot
l'equip defensiu no està a camp propi quan es fa aquest gol. Volem la
compactació en atac? Doncs l'equip ha d'estar tot a camp contrari quan es fa
gol (llevat del porter, és clar). I, com aquests, molts exemples d'activitats
que es poden fer per treballar, com hem dit abans, diferents parts de la manera
que tenim de jugar.
Pensem en els "automatismes": A passa a B, aquest
a C, etc. Què és el que es vol quan es fa això? Establir unes pautes de
conducte a l'hora de jugar. Ni més, ni menys. Es un "troç" de la
manera de jugar i, es repetirà un munt de vegades fins que surti el millor
possible, per tal que, al partit, els jugadors tinguin clar com s'ha de fer.
Igual que amb qualsevol dels exercicis que hem posat abans.
D'això es tracta al futbol. De repetir els moviments,
accions, etc. perquè, al mig del partit no podem parar i dir: "No està bé.
Fem-ho de nou". Per això són els entrenaments. I, per això, els hem
d'aprofitar al màxim possible.
Jordi Pascual
Em podeu seguir a Twitter: @JordiPascualP
P.S. Per cert, en propers dies penjaré un post sobre el
"joc posicional" i, la seva aplicació a partir de jocs "no
direccionals" i, també, "direccionals".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada